Intressanta tankar om Intellekt!

Som ni kanske märkt är mitt bloggande påväg utför just nu vilket är lite tråkigt men vanan jag hade försvann när jag var i sälen en vecka tror jag… så vi får helt enkelt skylla på det!

Det är lite intressant för det speglar verkligen mig detta bloggande. Som jag skrev i mitt absolut första inlägg händer det ibland att jag börjar med en sak och lägger ner mycket tid på den i ca 2 månader och sedan dör det ut och ersätts av något annat. Det är precis det som hänt nu. Igen. Men jag ska göra mitt bästa för att överkomma det hela och ska verkligen försöka hålla Crazyfacemakers igång för den ska bli stor! 

Men det var inte det vi skulle prata om idag utan det var den djupa frågeställningen som frågar: Vad är Intellekt? (sätter på lite djupare musik att lyssna på)

Jag utför just nu ett litet experiment i ämnet psykologi. Min plan är att inte göra någonting alls utanför lektionstid för att se vilket betyg jag kan lyckas få om jag ens lyckas få något betyg alls. Just nu pekar det på att det kan gå ganska bra då jag skrev MVG på vårat första prov. Däremot hamnade jag i ett litet dilemma då vår lärare tänkt att vi ska få ha muntliga redovisningar om man vill nå MVG. För att göra en sådan krävs det att jag läser på på internet för att det ska vara om sådant han inte går igenom på lektionen.

Vår lärare gav förslag på lite olika ämnen denna presentation kunde handla om och ett utav de var just intellekt, vad är det? Den frågan fångade in mig totalt och fick mig att vilja söka upp mer fakta om det men då skulle jag ju inte fullfölja mitt experiment. Hur ska jag göra?

Efter lite tänkande kom jag på att jag kan ju ta nästa lektion till att läsa på om intellekt så får jag läsa om det samtidigt som jag inte sabbar experimentet. Däremot tänkte jag diskutera lite om det nu.

För det första ser jag mitt experiment lite som ett test på intellekt. Det testar huruvida jag klarar av att snappa upp tillräckligt med information och även om jag förstår informationen utan att plugga in den hemma. Det tycker jag är ett test på intellekt då intellekt enligt min teori har att göra med förståelse och minne. Eller för det mesta förståelse. Är man riktigt smart kan man sätta sig in i det mesta och förstå hur det funkar. Samtidigt kan det kanske vara olika sorters av intellekt för när jag tänker på detta sätt betyder det att jag anser att de med en dominant och bra Logisk Hjärnahalva har bättre intellekt än de med den kreativa hjärnhalvan som dominant. Detta är inte heller riktigt sant för om vi tar en person som tänker väldigt logiskt och har lätt för att förstå saker och ting så kanske inte denna person kan sätta sig ner och skapa en vacker melodi och låt genom att bara lyssna. Om vi sätter denna person bredvid en sån som kan sätta sig vid ett piano, en gitarr eller varför inte kanske ett blankt papper och skapa ett konstverk men däremot har jätte svårt för att lösa logiska problem. Vem är då den smarta utav dem? och vem har mest intellekt?

Förr i tiden mättes intellekt i IQ och IQ mättes med hjälp utav test där personen fick se olika bilder och hitta sambanden mellan dem. Detta är ett bra test för att se den logiska hjärnan och testa fram det men hur bra är det på att testa den kreativa? Inte alls skulle jag säga. Jag vet inte riktigt varför IQ lämnades eller jag vet faktiskt inte ens om det har lämnats men jag anser att det borde göra det i alla fall. 

När jag tänker efter är det faktiskt ofta de kreativa som tar oss vidare. Det är de som kommer med de smarta och lite annorlunda uppfinningarna. Sedan tas dessa uppfinningar upp och bearbetas av de logiskt tänkande vilket gör dem bättre och mer fungerande. Det krävs alltså varje sort för att världen ska gå runt och varför ska då endast den ena få kalla sig intellektuell? Det är ju den andra som kom på själva uppfinningen!

Ja, som ni märker finns det lite att tänka på. Allt jag skrivit nu har kommit till mig nu vilket betyder att det förmodligen var väldigt svårläsligt. Men om du orkade ta dig igenom det hela ställer jag dig frågan. Förstod du vad jag menade eller hängde du inte med alls? Och är du den där Kreativa konstnären eller den logiskt tänkande mattematikern?

Lämna en kommentar